Batolata a předškoláci a jejich kreativní rozvoj
Vložil(a): Martina Richterová, 9. 9. 2015 11.26 (aktualizováno 13. 4. 2020 18.31)
Tvořivost pomáhá rozvíjet dětskou fantazii, zvyšuje znalosti a dovednosti dítěte. Kreativní rozvoj bychom měli u dětí maximálně podporovat, protože je tím učíme poznávat nové věci. Odborníci definují kreativitu jako vytváření nových věcí. Kreativita velmi důležitá nejen u dětí, ale také u dospělých lidí.
Kreativita je zásadní životní dovednost, přičemž se nezvtahuje pouze k umělecké činnosti, i když je s ní často spojována. Kreativitu vnímáme jako tvořivost projevující se v různých oblastech života, ve škole, v práci, v domácnosti. Lze ji přirovnat k inteligenci, protože ji má každý, dělí se na několik stupňů, je možno ji rozvíjet a lze ji vnímat jako všeobecnou vlastnost či přiřadit k určité činnosti.
Podporujte tvořivost u dětí
Když se dítě narodí, je jako nepopsaný list papíru. Během poměrně krátké doby se musí naučit tolik věcí. Velkou výhodou dětí je jejich zájem o všechno, co se kolem nich děje. Již malé batole si rádo staví kostičky, maluje, razítkuje nebo si hraje s modelínou. Všechny tyto činnosti mu napomáhají tříbit jemnou motoriku, zlepšovat koordinaci a rozvíjet fantazii. Tvoření je pro děti velmi důležité a přitom zábavné. Jde vlastně o učení formou hry a zábavy. Mnohé rodiče to však nebaví a přenechávají tyto činnosti do kompetencí školek. Je pravda, že většina školek se snaží děti vést k těmto činnostem, malování je prakticky na denním pořádku, ale to mnohdy nestačí. Pokud potřebujete inspiraci pro tvoření s dětmi, navštivte nějaký tvořící kroužek pro nejmenší nebo rodinné či mateřské centrum, případně mrkněte do naší Kreativní dílny nebo si přečtěte článek Výtvarné tvoření s dětmi do 3 let.
Kreativitu bychom měli v dětech podporovat už od útlého věku. JIž malinkému batoleti můžeme svěřit pastelky, prstové barvy nebo plastelínu. A že jen čmárají nebo patlají? To vůbec nevadí, spíše naopak. Pusťte se s nimi do různých tvořících činností, ke kterému patří i běžné činnosti, jako jsou úklid nebo pečení a vaření. Ale nejedná se jen o výtvarné techniky a domácí práce. I s nejmenšími skládejte kostičky nebo puzzle či mozaiku, časem můžete navlíkat větší korálky. Výborné jsou různé Montessori aktivity, které vytvoříte z toho, co najdete doma.
Tipy:
- Připravte si sklenici s víčkem, do kterého udělejte adekvátní otvor a nechte dítě vkládat například knoflíky, párátka nebo kamínky.
- Vytvořte kruh, který rozdělte na několik dílků jako koláč, každý vybarvěte jinou barvou. Poté stejnými barvami nabarvěte dřevěné kolíčky a nechte dítě přiřazovat barvy.
- Na kus kartónu namalujte tvary a nalepte kousky suchého zipu. Poté vystřihněte dané tvary a na zadní část nalepte druhou část suchého zipu, aby dítě mohlo správně přiřazovat.
- Namalujte na papíry různé křivky, tvary a další kresby a nechte dítě obtahovat prstem, obrázek překreslit nebo například obskládat kamínky, korálky nebo těstovinami.
- Vezměte tác, konvičku s vodou nebo třeba rýží či pískem a nechte děti přelévat nebo přesypávat do jiné nádoby.
- Na chodník nakreslete křídou různé čáry, vlnky apod. a nechte děti po nich chodit, skákat po jedné, po zpátku.
- Do tvořítka na led vložte lístečky s čísly a nechte dítě vkládat třeba luštěniny, a ne jen prsty, ale třeba pinzetou nebo lžičkou.
Bohužel v současné době tyto činnosti stále častěji „přebíjí“ tablet a televize. Moderní technologie je pro rodiče pohodlná, dítěti půjčí tablet a mohou se věnovat svým činnostem. Někteří se dokonce mylně domnívají, že „skládání“ puzzle na tabletu nahradí to klasické. Opak je ovšem pravdou. Samozřejmě, váš potomek bude v pěti letech umět ovládat tablet lépe, než prarodiče, na druhou stranu však nebude schopný nakreslit lidskou postavu nebo postavit z lega auto. A to je škoda, nemyslíte?
K čemu je kreativita dobrá?
Kreativita je u dětí velmi ceněná vlastnost a je zdrojem velkého uspokojení, přičemž vytváří i pozitivní sebehodocení. Je tedy důležitá i pro rozvoj vlastního sebevědomí. Kreativní děti hledají vlastní řešení a nespokojí se s první nabízenou variantou. Také rozvíjí soustředěnost, které dítě využije nejen ve školce, ale především ve školním zařízení. Když se dítě do nějaké kreativní činnosti ponoří, dokáže se na ni plně soustředit.
I když se to možná nezná, kreativitou se děti i učí. Tím, že se setkávají a zkouší různé techniky a materiály, poznávají, že se určité věci dají vytvořit více způsoby, často si hledají ten svůj "nový způsob". Skládáním papíru a hrou společenských her se učí i jiným dovednostem, například matematice. Výtvarnými činnostmi si dítě rozvíjí jemnou motoriku a procvičují ruku pro psaní perem. Navíc si rozvíjí fantazii a představivost.
Dnešní doba je natolik zrychlená, že si každý snaží „práci ulehčit“. Dokonce i učitelé v mateřských školkách často pouští dětem pohádky na CD, místo aby jim četli. A to je velká chyba, společné čtení, kreslení, zpívání, tancování a mnoho dalších aktivit tablet ani televize nikdy nenahradí.
Jaké činnosti jsou vhodné pro děti předškolního věku?
Pro rozvoj kreativity je velmi vhodné čtení. Proto dětem denně čtěte a veďte je ke čtení již odmalinka. S nejmenšími prohlížejte leporela, čtěte pětiminutové pohádky a nechte je ukazovat v knížce to, co vidí. Předškolákům už čtěte delší pohádky a klidně jim na konci nebo před čtením další den položte několik otázek vztahujících se k dané kapitole. Nechte i samotné děti ptát se a podporujte jejich zvídavost, nejen při čtení. Čtení podporuje soustředěnost, rozvíjí slovní zásobu, pomáhá naslouchání mluveného slova. Zkuste i vyprávění a nechte vyprávět i děti, a hraní loutkového divadla. V neposlední řadě si říkejte říkanky, zpívejte a hrajte u toho na hudební nástroje, vyzkoušejte hádanky, jazykolamy.
Při společném výtvorném tvoření můžete vyrobit dárky k různým příležitostem nebo si vyzdobit byt. Při těchto činnostech nezapomeňte na nůžky a využijte i vystřihovánky. Více o stříhání nůžkami se dočtete v článku Pusťte se s dětmi do stříhání.
Pohybové aktivity
Kreativní rozvoj nespočívá pouze v tvoření, důležité jsou také pohybové aktivity. Malé děti milují například hru na schovávanou, s většími už toho lze podnikat mnohem více. Dávejte dětem jednoduché úkoly, například schovejte nějaký předmět a dítě jej bude hledat podle vašich nápověd. Poté to zkuste obráceně, dítě schová předmět a vy budete hledat. Nám se velmi osvědčila hra, kterou jsme hráli už my jako malé děti, „Honzo vstávej!, Kolik je hodin?“ Pamatujete? Tři slepičí, dva sloní, pět šneků… Dítě si tím dokonale tříbí fantazii, my jsme touto hrou strávili velkou část letních prázdnin.
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Diskuze k této stránce (22 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
Aneta Jiřičná Bendiková, 22. 12. 2020, 17.25
s dětmi rádi tvoříme
patricia077, 16. 4. 2020, 13.16
Teď tvoří snad úplně všichni ??
jitka46, 15. 4. 2020, 23.30
Pořád něco tvoříme, abychom se zabavili. Nejvíc se do toho s dětmi pouští prarodiče.
Ketris, 20. 11. 2018, 15.15
Super clanek
Žofinka, 29. 6. 2018, 19.44
To jsou dobré tipy
Mygara, 23. 3. 2017, 15.17
krásný úvodní obrázek, také takto vypadaly jednou naše zdi
Fuga, 10. 2. 2017, 15.02
zrovna dnes mi syn řekl, že se mu nelíbí bíle zdi a že je namaluje, narůžovo tak jsme se dohodli, že se může vyřádit ve skepě
Super hezký a přínosný článek. Dceři v červenci byly 2 roky a doma maluje a vybarvuje omalovánky, tvoříme s modelínou, hodně si čteme, hrajeme s kostkami a taky dcerka maluje křídou na tabuli. Kromě toho chodíme do kroužku tvoření a taky do cvičení. V tvoření už i lepí a seznamuje se s nůžkami mj.