Kdy začíná dítě mluvit

zobrazeno15712×

Vložil(a): Martina Richterová,26. 10. 2015 18.58  (aktualizováno15. 4. 2020 18.29)

Osvojení řeči je jednou z nejtěžších, ale zároveň nejpřirozenějších dovedností u malých dětí. Velkou měrou to můžeme ovlivnit my, jako rodiče. Každé dítě je jiné, proto nelze srovnávat, když jedno mluví ve dvou letech ve větách, a jiné dá dohromady sotva pár slov. Ve dvou letech většina dětí moc dobře rozumí tomu, co mu říkáme, ale jen některé mluví aktivněji. Jak můžeme dítěti pomoci rozvíjet slovní zásobu?

Vývoj řeči od batolete

V prvním roce života dítěte o řeči nelze hovořit. Na konci prvního roku je většina dětí schopna říci pár jednoduchých slov, které se skládají z jednoduchých písmen (ham, mňam, haf, baf, tata, baba atd). Kolem 12. měsíce dítě dokáže reagovat na to, co po něm chceme. Samozřejmě nerozumí všemu, ale takové ty jednodušší věty, jako „to nesmíš, ukaž, jak jsi veliký, jdeme papat“, chápe. 

Některé maminky se mylně domnívají, že na dítě není třeba moc mluvit, když ještě neodpovídá. Myslí si, že dokonce nerozumí. Děti jsou mnohdy chytřejší, než si myslíme, tak je nepodceňujme. Právě naše komunikace, která by měla být velmi aktivní, pomáhá dítěti rozvíjet a zdokonalovat řeč již od batolecího věku. Batole si nejvíce osvojuje „pasivní“ řeč, tedy učí se chápat význam jednotlivých slov a vět, ale nedokáže je ještě samo zopakovat. Tento krok je však velice důležitý, proto bychom měli velmi trpělivě s dítětem mluvit. Stačí dítěti se zájmem vyprávět, co právě děláme (u přebalování, krmení, koupání, skládání puzzle apod.) nebo, co vidíme (řeku, kačeny, pejska, domy, pána, cokoliv okolo nás doma i venku).

Od malinka můžete s dětmi říkat říkánky, krátké pohádky, zpívat jim písničky i ukolébavky, prohlížet leporela a ukazovat obrázky, číst pohádky. Pro děti můžou být tyto činnosti i příjemné rituály. Získávají tak pocit jistoty, když slyší známou říkánku nebo pohádku s obrázky. Zároveň se tak rozvíjí jejich slovní zásoba i paměť.

Aktivní slovní zásoba přibližně od dvou let

Teprve kolem druhého roku začíná dítě hovořit aktivněji. Jeho slovní zásoba má přibližně 10 – 250 slov (opět je to velmi individuální). Nyní už dítě přesně chápe význam základních slov, které používáte denně. Rozumí, co po něm chcete, ale samo ještě příliš nemluví. Jen zcela výjimečně se setkáme s dětmi, které skládají dohromady jednoduché věty a hovoří aktivně. V tomto věku je ještě fyziologická (běžná) nemluvnost a maminky si tedy nemusí dělat starosti.

Důležité je vědět, zda dítě chápe, co mu říkáte. Například, když řeknete, kde je v knížce medvídek a dítě ukáže na medvěda nebo samo pojmenuje předmět, který vidí, případně si svým způsobem řekne, co potřebuje. Věta, kterou složí batole je většinou krátká, o 2- 3 slovech, mnohdy i slovu cizí člověk nerozumí. A jak taková věta vypadá? "Táta papá, mimi bé, Honzík bác". My bychom však měli na dítě mluvit běžným způsobem, citoslovce tak doplnit i správným pojmenováním - haj je pejsek.

Opět je velice důležité s dítětem mluvit, všechno mu vysvětlovat a nezapomínat na čtení pohádek. Televize ani počítač nemohou dítěti nikdy nahradit pohádku, kterou mu budete číst vy a ještě k tomu ukazovat obrázky.

Jak dítěti pomoci rozvíjet řeč?

Nečekejte, že se dítě samo naučí mluvit. Samozřejmě, že hodně věcí od vás dokáže odkoukat. Rodiče by se měli snažit svému dítěti hodně věnovat a tím mu usnadnit, aby se rozmluvilo. S tím souvisí také rozvoj jemné a hrubé motoriky. Motorika totiž s vývojem řeči velmi úzce souvisí. Odborníci upozorňují na to, že děti motoricky zdatné většinou také lépe hovoří.

Začít můžete už s kojenci, když mu dáte do ruky chrastítko nebo jinou hračku, od 6 měsíce se rozvoj řečí rozvíjí díky zavedeným příkrmům. Dejte kojenci do ruky co nejdříve lžičku, jídlo nemixujte a co nejdříve zaveďte kousky. Žvýkání, kousání, držení lžičky nebo kousku ovoce, učení polykat a nedusit se z kusu pevného jídla, to vše je důležité pro rozvoj řeči. Více o jídle do ruky neboli metodě BLW se dočtete v článku. Dítě má díky žvýkání dostatečně posílený čelistní kloub a umí dát jazyk do stran.

Ač se to nezdá, vývoj řeči souvisí velmi s hrubou motorikou. Dítě by mělo nejprve lézt, potom chodit, učit se chodit po schodech, zvládat překážky, chodit po obrubníku, skákat (na hopsadle i v kaluži), od 12 měsíců už se může snažit vylézt na žebřík u klouzačky. Starší dítě by mělo zvládat chodit chvíli i po špičkách, stát na 1 noze, chodit po kladině apod. Nejsložitější pohyby jsou pohyby jemné motoriky, které však dítěti nejlépe pomáhají s rozmluvením se. Stavte věže z kostek, navlékejte větší korálky, vkládejte předměty do vkládačky, skládejte dřevěné puzzle, nechte dítěti sebrat knoflík, kamínek apod.

Vývoj řeči po třetím roce

Třetí narozeniny jsou obvykle zlomové. Děti, které dosud moc nemluvily, by se měly začít rozmlouvat. Ve třech letech už většina dětí nastupuje do školky, a je tedy potřeba, aby měly alespoň základní komunikační schopnosti. Dítě se dostává do stádia logických pojmů, tedy časté typy otázek „Proč?“. Mezi třetím a čtvrtým rokem přichází stádium intelektualizace řeči, která pokračuje až do dospělosti.

Dítě už mluví ve větách, má poměrně bohatou slovní zásobu a rádo se učí nová slova. Jestliže dítě ve 2,5 letech se nijak slovně neprojevuje, nebo dokonce nereaguje na náš slovní projev, je na čase navštívit klinického logopeda. Od tohoto věku máte již právo na proplacení od zdravotní pojišťovny, pokud si necháte vystavit doporučení od pediatra. Jen vy jste s dítětem neustále a sami víte, jak na tom vaše dítě je. Pediatři často řeč příliš neřeší (nebo až na pětileté prohlídce), nebo ji nedokáží posoudit z krátké návštěvy, mnohdy je v ordinaci dětského lékaře i mluvící dítě jako "němé". V tak útlém věku logoped nejprve ověří hrubou a jemnou motoriku dítěte, u které je třeba začít, potom se možná zaměří na dechová cvičení. Spoustu cvičení můžete zkusit i sami doma, inspirací vám může být náš článek Dýchá vaše dítě správně?

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
3

Diskuze k této stránce (23 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Aneta Jiřičná Bendiková, 22. 12. 2020, 18.22

všichni na ně furt mluvíme a 6 letá teta 4 letému zpívá

Kateřina Fárová, 3. 5. 2020, 22.16

Musí se na ně pořád mluvit, číst jim a zpívat.

ROMA-Z, 24. 4. 2020, 19.27

Naše začala ve dvou jednoduchýma větama, už si dokázala říct, co potřebuje a teď, o rok později už je ukecaná, že ráno začne a večer jsem ráda že jde spát, protože pusu nezavře

Janna, 24. 4. 2020, 1.42

Synovi budou v lete tri a ted teprve zacina tak trochu mluvit. Prijde mne, ze trochu spoliha na to, ze vi, ze my mu rozumime. Dceri je devet mesicu, neco zvatla, ale mam trochu obavy, protoze uz stoji a sedi, ale neleze...

mikjana, 18. 4. 2020, 22.48

Přesně tak, je musí se na děti co nejvíce mluvit a pak se najednou rozpovídají.

Kikinka30, 18. 4. 2020, 21.10

Porad mluvim,zpivam a je to znat,mam ty holky ukecane

Teryk92, 16. 4. 2020, 16.29

Tak tak, hlavně na dítě pořád mluvit.

patricia077

patricia077, 16. 4. 2020, 15.15

Souhlasím s tím že je to individuální já třeba mluvila hodně brzo a dobře a děti sice docela brzo ale logopedie se nám nevyhnula

jitka46

jitka46, 16. 4. 2020, 1.27

Vždycky jsme si s dětmi hodně četli a pomohlo to. A hlavně mají pořád knihy raději než mobil.

všelka, 24. 10. 2019, 11.17

Tak jsem zvědavá, kdy se syn rozpovida. Teď mu bude rok a pořád si něco žvatlá .

© 2013 -2024 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů