Písničky a básničky
Vložil(a): Malyna,10. 2. 2015 16.30
Pomozte svému dítěti rozvinout řeč, zlepšit komunikaci a podpořit tak jeho smyslový i pohybový vývoj. Pomůžou vám v tom třeba písničky a básničky.
Děti mají od narození rády rytmus, který se skrývá v básničkách a písničkách. Vědomě i nevědomě ho při komunikaci s dítětem používáme. Říkanky a veršovánky říkáme ve chvílích tělesného i citového vzájemného kontaktu při chování, pohupování, svlékání i oblékání, umývání i krmení, ale zejména při záměrných hrách s ručičkama, nožičkama i celým tělem dítěte. Pokud se často a pravidelně tyto hrátky opakují, napomáháme tak rozvoji řeči a trénujeme a kladně ovlivňujeme paměť.
Básničky a říkadla jsou jeden z nejpřirozenějších způsobů, jak si osvojit řeč. Můžou pomoci udělat zábavnějšími i běžné aktivity jako je čištění zubů, úklid pokoje nebo mytí nádobí.
Nejlepším způsobem jak dítě básničky nebo písničky naučit je neustále je opakovat. Postupně můžeme vynechat nějaké slovíčko a čekat, zda ho naše ratolest doplní, když ne, tak mu napovíme. Za čas s údivem zjistíme, že stačí napovědět jen začátek a dítě doplní celou říkanku. A když k říkankám ještě přidáte pohybovou aktivitu, podpoříme tak psychomotorický vývoj dítěte. Můžete zkusit i říkadla s kreslením. Smyslem kreslené básničky je rozvoj vizuomotorické koordinace ve spojení s řečí – rozvoj grafického projevu.
Povídejte si a zpívejte s dětmi. V dnešní době je tak málo času být jen spolu. A zpívat si nebo říkat si básničky je aktivita, kterou můžete se svým dítětem dělat prakticky kdykoli a kdekoli. Zároveň se navzájem obohatíte a užijete si hromadu legrace.
Inspiraci pro hledání básniček můžete najít např. u českých básníků: František Hrubín, Josef Čapek, František Halas, Jaroslav Seifert, Josef Václav Sládek nebo na ProMaminky.cz (připravujeme).
Básničky a říkadla pro vás:
Žába |
|
Žába leze po žebříku, | Ruce před sebe a jako že lezeme po žebříku. |
natahuje elektriku, | Rukama jako lezeme po žebříku. |
nejde to, nejde to, | Rukama NE NE NE. |
necháme to na léto. | Máchneme několikrát rukama před sebou. |
Mandelinka |
|
Kdo to bouchá, kdo to břinká? | Ve dřepu bubnujeme dlaněmi do země. |
Bramborová mandelinka. | |
Na brambůrku bubnuje, z rámusu se raduje. |
Použité zdroje:
- František Synek: Říkáme si s dětmi, logopedické hříčky
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Pojmy použité v článku:
-
vizuomotorická koordinace
schopnost integrace zrakových vjemů s jemnou motorikou, je jednou z důležitých podmínek úspěšného rozvoje grafických dovedností dítěte (psaní, kreslení)
Diskuze k této stránce (40 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
milujici.teticka36, 9. 8. 2022, 11.52
Tak s tímhle rozhodně souhlasím. Já jsem s našimi oběma dětmi zpívala a učila se básničky od té doby, co mě byly schopny trochu vnímat. A pak celý předškolní věk. Jen to chce dělat trochu koncepčně a ne jen tak hala bala. Fajn rady o hudební výchově vám dají třeba stránky Muzikanti a kapely a jejich kategorie Vzdělávání – https://muzikantiakapely.cz/vzdelavani/ tam najdete fakt dobré vychytávky na to, jak se s dětmi učit hudbu tak, aby to všechny bavilo.
Aneta Jiřičná Bendiková, 17. 1. 2021, 15.01
pohybové básničky se klukům moc líbily
Žofinka, 3. 7. 2018, 15.03
Básničky jí baví, ale chce k tomu i ten pohyb
Mygara, 30. 3. 2017, 11.36
já se taky snažím,, ale ne vždy se to setká s úspěchem
Fuga, 7. 2. 2017, 11.23
tak mandelinku neznám, díky:-) našeho nejdříve vůbec toto nebavilo, raději běhal.
Aliisha, 15. 12. 2016, 16.55
Já furt zpívám, čtu a říkám říkadla. Malý to má moc rád. Máme doma spousti knížek tak beru inspiraci odtud.