Paměť je potřeba trénovat. Už od miminka
Co je to paměť a co vše si zvládnou zapamatovat ty nejmenší děti? A jak je to s pamětí u větších dětí? Prozradíme vám, jaké máme typy paměti i jak souvisí s pamětí kvalitní spánek. A dáme vám tipy, jak posilovat paměť miminek i předškoláků formou hry.
Co je to paměť?
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech. Jde o proces vštěpování, uchovávání a vybavování zkušenosti.
Zjednodušeně řečeno, každý člověk má krátkodobou a dlouhodobou paměť. Krátkodobá paměť má velmi malou kapacitu, a proto dokáže udržet jen málo informací. Tento druh paměti zajistí, že si pamatujete, co si vaše celá rodina dala v restauraci k jídlu. Během pár desítek minut nenávratně zmizí a nebo se informace přetransformuje do paměti dlouhodobé. Ta má kapacitu ohromnou. Právě jí jsme vděční za to, že nezapomínáme životní zážitky, jízdu na kole nebo pracovní postupy. Informace uložené zde jsou doživotní.
Informace do paměti ukládáme v různé formě, např. vizuální, akustické, sémantické. Akustická forma bývá při učení výhodnější než vizuální, ovšem zdaleka nejúčinnější je zpracování co nejvíce smysly. Výjimkou jsou malé děti, pro které je díky schopnosti přesného eidetického obrazu (obrazu ukládaného do paměti) výhodnější vizuální forma. Proto také vynikají v hrách jako je pexeso.
Snadněji vybavitelné a reprodukovatelné jsou informace, které pro nás mají význam a ten je dán motivací, osobními potřebami či spojením se silnějším citovým zážitkem. Proto si často lidé, kteří v pozdějším věku prodělají například mozkouvou mrtvici, dokáží vybavit pouze dětské říkanky (jako Paci, paci, pacičky), nebo sprostá slova - obé je totiž doprovázeno silným citovým prožitkem, ve chvíli kdy se do paměti ukládaly.
Mozek si informace ukládá do dlouhodobé paměti během spánku. Uvádí se, že k tomu, aby se informace uložily do dlouhodobé paměti je potřeba přinejmenším 6hodinový spánek.
Jak trénovat paměť s miminky?
Silné zážitky, které jsme jako miminka prožili, v nás zůstanou po celý život, přestože o nich nevíme. Jsou uloženy hluboko v naší hlavě, ale jejich stopa nás může ovlivňovat v našem jednání a chování po celý život.
V jednom měsíci věku je dítě schopno rozpoznat osoby nejen podle obličeje, ale i podle hlasu. Ve třech měsících mu už v paměti na chvíli zůstane obraz právě spatřeného předmětu. Není to úžasné? Tady to s pamětí všechno začíná.
Mluvte, mluvte, mluvte! Je důležité na dítě mluvit již od narození. Povídejte mu, kde je tatínek, co budete dělat o víkendu nebo co všechno má soused za zvířata. Čím více s dítětem budete komunikovat, tím více se mu bude utvářet slovní zásoba a posilovat paměť. Takovým ideálním místem k hovoru je přebalovací pult. Vyprávějte dítěti, co provádíte za úkony. Že musíte sundat tepláčky a ponožky a že je plena počůraná, a proto ji hodíte do koše. A teď je potřeba namazat zadeček.
Předčítání leporel je pro trénování paměti jako stvořené. Nikdy není brzy. Jakožto učitelka, těžce deformovaná svým zaměstnáním, jsem dceři začala předčítat knihy a recitovat básničky a říkanky již od dvou měsíců. Okolí se mi smálo, že jsem blázen, že tomu stejně nerozumí. Když bylo Amálce šest měsíců, vydržela vedle mě ležet i půl hodiny a zaujatě sledovat leporelo, které jsem jí četla. Nedávno oslavila jeden rok a knihy jsou pro ni jednoznačně nejoblíbenější činností. Neustále mi je nosí, ukazuje obrázky a je schopná v hromadě knížek najít tu, kde je mašinka.
Nezapomínejte ani na jednoduché říkanky pro děti. Například Paci, paci, pacičky, Jak je Honzík veliký?, Kovej, kovej, kováříčku apod. Již kolem 8. měsíce, někdy dříve, jindy později, dítě na říkanky začne reagovat. Jsou rytmické a to se dětem líbí. Starší děti, kolem jednoho roku, už vědí, jak říkanka pokračuje, jaké slovo bude následovat, přestože ho vyslovit ještě nedokážou. Starším dětem nechte prostor, aby v paměti zapátraly a říkanku dopověděly sami. Tyto stereotypy v dítěti utváří pocity bezpečí a jistoty. Že všechno jde tak, jak má.
Pokud zvolíte básničky s pohybem, nejen, že se krásně protáhnete jak vy, tak dítě, ale zároveň pohyb pomůže dítěti, aby si snáze zapamatovalo slovo.
Inspirace na publikace s říkadly
Pro ty úplně nejmenší doporučuji leporelo Kutálí se ze dvora. Najdete zde básničky s pohybem doplněné překrásnými ilustracemi. Kniha obsahuje nejen nesmrtelnou říkanku Brambora, ale i ty méně známé jako je třeba Autobus nebo Žabák. Má-li vaše dítě rádo zvířata, určitě ho zaujme i leporelo Říkanky o zvířátkách. Velmi kvalitní je také publikace Pohyb s říkadly pro nejmenší, určená pro děti od šesti týdnů věku. Kromě paměti bude dítě rozvíjet řečové i pohybové dovednosti. Zpestření pro mladší i starší děti mohou být zvuková leporela a zvukové knihy, kterých je na trhu také nespočet.
Trénujeme hrou
V předškolním věku je paměť, co se týče rozvoje, na svém vrcholu. Tak hlavičky dětí pořádně potrapte! Vždyť dobrá schopnost učit se je postavená na dlouhodobé paměti. Existuje nepřeberné množství her, které dítě opravdu baví a ani neví, že se vlastně učí a trénuje paměť. Tyto hry se hodí zejména pro děti předškolního věku.
Kimova hra
Princip hry spočívá v tom, že dítěti dáme na stůl několik (množství dle věku) drobných předmětů. Mohou to být klíče, kapesníky, vidlička, autíčko, cokoliv. Dítě má minutu na to, aby si předměty zapamatovalo. Poté předměty schováme a dítě má za úkol všechny vyjmenovat.
Jedeme na dovolenou
Tato hra je postavena na nabalování slov. “Co si sbalíme na dovolenou?” První hráč: “Na dovolenou si vezmu tričko.” Druhý hráč: “Na dovolenou si vezmu tričko a baterku.” Třetí hráč: “Na dovolenou si vezmu tričko, baterku a čepici.” A takto se pokračuje až do vyčerpání paměti.
Popletená pohádka
Hra, u které se vyřádí i dospělí. Vyprávějte dítěti notoricky známou pohádku (O červené Karkulce, O třech prasátkách, O perníkové chaloupce…) a záměrně ve vyprávění dělejte chyby. Např. Karkulka šla lesem a kde se vzal, tu se vzal, stojí před ní slon. Dítě má za úkol říct, že ne, že to nebyl slon, ale vlk. Děti tato hra ohromně baví, smějí se na celé kolo a jejich paměť pracuje na plné obrátky.
Kdyby to nebyl… mohl by to být…
U téhle hry budete valit oči, jak to dětem myslí. Lépe než nám dospělým! Dejte dětem nějaký předmět (košík, podkova, šátek…). Díte dostane předmět do ruky a ukáže, co by to mohlo být, kdyby to nebyla například podkova. Je důležité, aby dítě řeklo celou větu “Kdyby to nebyla podkova, mohl by to být most (houpačka, miska, písmeno U, mraveniště…).
Tleskání na slovo
Při této hře si dítě krásně procvičí akustickou pozornost. Zvolte jedno nebo více slov, na které dítě musí tlesknout. Poté říkejte libovolná slova včetně těch zvolených. Jakmile dítě uslyší dotyčné slovo, musí tlesknout.
Hra na klavír
Starším dětem zahrajte několik tonů, které budou mít za úkol přehrát bez chyby. Nemáte finance nebo prostor na klavír? Nevadí. Stejně poslouží i obyčejně tleskání nebo pleskání o stehna. Vytleskejte dítěti rytmus. Zvládne ho zopakovat?
Už s mladšími dětmi můžete hrát pexeso, bavit však bude i starší a dospělé. Školákům skvěle procvičí paměť hádanky, vtipy či hry "Na co myslím?", "Město, jméno, zvíře,..." či "Slovní fotbal".
Také s dětmi procvičujete paměť? Povídáte si s dětmi, čtete jim nebo hrajete hry? Jaké?
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Diskuze k této stránce (25 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
Aneta Jiřičná Bendiková, 1. 1. 2021, 14.24
super tipy,určitě nějaké vyzkouším,je potřeba se vždy učit novým věcem.
jitka46, 28. 1. 2019, 0.36
Zajímavé hry na trénink paměti. Třeba některé využijeme.
Žofinka, 22. 11. 2018, 18.16
děti opravdu dokážou překvapit, co se jim v hlavičce urodí
Mygara, 3. 11. 2018, 8.58
je tam sposta zajímavých typů
marketa_1, 13. 10. 2018, 21.53
U nás jsou knihy na denním pořádku, čteme od malička a jsem ráda, že je po mamince a knihy vyhledává
Fuga, 10. 10. 2018, 18.39
To mi Dodalo spoustu inspirace
Janako, 7. 10. 2018, 23.24
Díky za tipy na hry, vyzkoušíme ? Jinak s dvouletou dcerou si "čteme" každý den, ale spíš než by mě poslouchala, tak si chce povídat o obrázcích ?
Přesně tak,plně souhlasím. Tady jsem na dceru od mala mluvila, četla jí knížky, a jak píšete přesně poznala mezi hromadou knih tu kde bylo to co jí zaujalo. Pořád chodila s knížkami co je to a co je ono. V 2,5 letech zná celou abecedu (protože se ptala co to je a ukazovala na písmenka), mastí pexeso, atd. atd. pamatuje si velmi dobře všechno
BajcaG@seznam.cz, 3. 10. 2018, 11.10
Děkuji za inspiraci, také jsem byla “ten blázen” co melému od narození denně četla a komentovala vše, co se dělo okolo něj...