Poslech hudby pomáhá vašim dětem růst
Vložil(a):petrao,30. 5. 2017 9.57
To, že miminka milují písničky, rýmovačky a různé zvuky už dávno víme, nicméně vědci zjistili, že vliv hudby je mnohem významnější, než si myslíme. Nejnovější studie ukazují, že hudba ovlivňuje fyzický, emoční a intelektuální vývoj dětí a posiluje kognitivní i smyslový vývoj.
Tento úžasný efekt hudby na mysl našich nejmenších začíná už před narozením. Miminka se rodí se stovkou biliónů volně pospojovaných nervových buněk a různé kognitivní a mentální zkušenosti pomáhají rozvinout a posílit mezibuněčná spojení v mozku. Studie prokázaly pozitivní změny ve fyzickém a mentálním vývoji miminek, jejichž maminky během těhotenství poslouchaly klasickou hudbu. Během tohoto experimentu byly maminky v posledních týdnech těhotenství vystaveny 70 hodinám klasické hudby. Jejich miminka byla ve věku šesti měsíců pokročilejší v motorických dovednostech a i jejich jazykový a intelektuální vývoj byl dokonalejší v porovnání s vrstevníky, kterým hudba pouštěna nebyla. Vědci proto věří, že poslech hudby je klíčem k rozvoji myšlení, které začíná už v děloze.
Pozitivní efekt hudby na vývoj dětí je velmi rozmanitý a povzbuzuje jak fyzické, tak mentální dovednosti. Hudba u dětí aktivuje nervové dráhy zodpovědné za mnoho dovedností, na některé z nich se podíváme podrobněji.
Kreativita
„Vědec je zároveň i umělec,“ řekl Albert Einstein a myslel tím, že poslech hudby rozvíjí naši intuici, která je pro vědu mnohem důležitější než znalosti. V Maďarsku zjistili, že děti, které pravidelně navštěvovaly hudební a pěvecké kroužky, měly poté lepší výsledky z předmětů vyžadující kreativitu, jako výtvarná výchova a pracovní činnosti. Stejně tak tyto děti častěji přicházejí s novými nápady, protože i hudba je pokaždé jiná a nepředvídatelná.
Paměť
Určitě znáte, když jdete ze školky a váš malý zpěvák pořád dokola brouká tu samou písničku, kterou se ten den naučili. V mnoha případech si pamatuje i obrázky, video či pohyby, které písničku doprovázely. Už tříměsíční miminka dovedou využít hudbu k zapamatování věcí, které se naučila. Vědci věří, že hudba hraje roli v učebnímu procesu a pomáhá si věci lépe zapamatovat, stejně tak nová slova a pocity. Na stejném principu fungují i dětské reklamy, které jsou vždy doprovázeny písničkou o daném produktu.
Prostorové myšlení
Prostorové myšlení je schopnost předvídat různé vztahy kolem nás a porozumět vizuálnímu světu. V kalifornské školce byly děti, které měly kroužek klavíru, o 34 % úspěšnější ve skládání puzzle v porovnání s dětmi z počítačového kroužku. Říká se tomu i „Mozartův efekt“ a vysvětlení tohoto jevu je možné najít ve způsobu, kterým mozek zpracovává hudbu i prostorovou představivost. Předpokládá se, že určitá hudba může vyvolávat v mozkové kůře takové vzorce reakcí, které jsou využívány při časově-prostorových úkolech.
Matematika
Vědci věří, že spojení mezi hudbou a matematikou je způsobeno tím, že hudba pomáhá dětem porozumět matematickým úlohám. Ač se to může zdát podivné, je to vlastně jednoduché – hudba i matematika mají pevně daná pravidla a strukturu. Prvňáci, kteří se intenzivně věnovali hře na hudební nástroj, zvládali matematiku lépe než spolužáci, kteří měli pouze standardní hudební lekce ve škole.
Zde tedy musím přiznat, že ne vždy to platí, protože já jsem hrála na flétnu i violoncello 12 let a z matematiky jsem vždy propadala, asi jsem měla cvičit každý den. :-)
Jazyk
Hudba a jazyk mají k sobě velmi blízko. Obě dovednosti vyžadují schopnost rozlišovat mezi podobně znělými zvuky jako například "B" a "P”. Poslech hudby přispívá ke správnému vývoji mluvení a vyslovování u miminek a podporuje i správný příjem informací, které sdělujeme. I proto jazykové učebnice obsahují písničky a doporučuje se učit se jazyk skrz písně oblíbeného zpěváka či kapely.
Emoční inteligence
Hudba vyvolává silné emoce. Už malé děti dokážou rozlišit napětí v klasické hudbě, energii v taneční a klid v ukolébavkách, které jim zpíváme před spaním. Hudba dokáže navodit příjemnou a relaxační atmosféru, stejně tak povzbudit mysl k učení či tanci.
O vlivu hudby na miminko toho bylo již napsáno hodně, doufám ale, že jste se dozvěděli zase něco nového. Ještě bych závěrem chtěla dodat, že nejkrásnější hudbou pro miminko je určitě zpěv maminky. Zpěv v těhotenství podporuje přirozený vývoj nenarozeného miminka. Při zpěvu se uvolňují hlasivky a dochází přitom současně k uvolňování emocionálních bloků a k stimulaci vývoje miminka. Budete-li miminku, když je ještě v bříšku, zpívat, je velká pravděpodobnost, že po porodu bude lépe a klidněji spinkat, nebude tolik plakat a dokonce bude i lépe čelit stresu v pozdějším věku. Pokud svému bříšku pouštíte svou oblíbenou hudbu, pokračujte s tím i po porodu, miminko si tím navodí vzpomínky z dělohy a také se zklidní.
Pro děti předškolního věku představuje hudba a pohyb něco velmi lákavého. Pohyb se stává jejich přirozenou potřebou a ve spojení s hudbou nabírá na estetičnosti a řádu. Období od čtvrtého do šestého roku dítěte je charakterizováno rychle rostoucí schopností výškově rozlišovat tóny a hudební útvary, která umožňuje rozvoj všech hudebních činností: soustředěný poslech hudby, reprodukci (zpěv, hru na dětské hudební nástroje), vytváření variací melodií a pokusy o vlastní melodii. Dítě se dovede podle hudby i pohybovat, rozezná odlišné tempo, rytmus a dynamiku. Sladění pohybu těla s hudbou je předpokladem pro hru na hudební nástroje, kterou lze v tomto věku již zahájit.
Mezi nejvhodnější nástroje patří Orffovy rytmické nástroje, například triangl, dřívka, rolničky, tamburína, zvonkohra. Využití Orffova instrumentáře v mateřských školách je velice důležité. Rozvíjí se díky němu nejen rytmické dovednosti, ale také motorika, představivost, fantazie a tvořivost i vnímání, pozornost, paměť a myšlení a řeč. V neposlední řadě obohacuje estetické a emocionální prožívání dětí.
Pokud chcete svému předškolákovi dopřát ještě něco navíc, velmi oblíbené jsou v dnešní době kurzy hudebních škol, ve kterých děti zpívají, učí se základy hudební teorie, používají jak elektronické hudební nástroje, tak zobcovou flétnu, a zároveň si většinou trénují vystupování před ostatními dětmi a spolupráci ve skupinách. Tyto kurzy jsou rozdělené podle věku a přizpůsobené již čtyřměsíčním dětem. Mrkněte na www.krouzkuj.cz, zda hudební kurzy nejsou i ve vašem okolí.
Pokud se chcete dozvědět něco víc a přečíst si zkušenosti ostatních maminek o tom, jak vést děti k hudbě, doporučuji diskuzi Vedete děti k hudbě a jak?
Zdroje: www.psychologytoday.com www.tinylove.com, www.yamahaskola.cz, www.lecive-nastroje.cz
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Diskuze k této stránce (10 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
Hudbu mám ráda od doby, co jsem jako malá nikdy nechtěla odejít od rádia. I malé kazety si ještě pamatuji. Své děti také vedu k hudbě. Na břicho jsem sluchátka tedy nedávala, ale vždy je doma něco puštěné. Ony rády poslouchají i pohádky. Plánuji jak budou starší jim pořídit dětskou akustickou kytaru z https://www.topmuzika.cz/kategorie/detske-akusticke-kytary-563/ . Myslím, že je to bude moc bavit. Kamarádka udělala to samé a děti hrají perfektně.
Aneta Jiřičná Bendiková, 7. 1. 2021, 17.53
u kluků jsem v těhu poslouchala kabáty a kluci je milují ještě teď
Žofinka, 6. 6. 2018, 17.46
Já jí jen prozpěvovali:-)
jitka46, 4. 7. 2017, 0.12
bez hudby bychom s dětmi být nemohli
Mygara, 30. 6. 2017, 13.44
děti chodí do zušky a k hudbě je vedu, přeci jen jsem učitelka hudby .-)
L.janicka.l, 22. 6. 2017, 21.27
Doma si casto poustime pisne
Fuga, 22. 6. 2017, 9.39
já plánuji dát děti klasicky do lidušky, kurzy pro 6ti měsíční mminka mi přijdou zbytečně vyhozené peníze, to co tam s dětmi dělají zvládnu hravě i doma