Potíže s grafomotorikou? Poradíme, jak na ně!
Vložil(a): Hanka218,22. 2. 2019 11.36
Když píšeme nebo kreslíme, musíme vykonávat určité pohyby, které jsou výsledkem perfektní souhry oka a ruky. Říká se to tomu grafomotorika. Co v sobě tento pojem skrývá? Co můžete udělat pro její správný vývoj u dítěte? A jak poznáte, že je něco špatně?
Co je to grafomotorika?
Grafomotorika představuje úroveň motorické způsobilosti pro kreslení, obkreslování, či psaní. Zvládnutí grafomotorických dovedností je důležité pro děti před nástupem do první třídy.
Když píšeme nebo kreslíme, musíme vykonávat určité pohyby, které jsou výsledkem perfektní souhry oka a ruky. Oboje řídí psychika. Dítě je tak schopno to, co vidí, namalovat a později psát. Jestliže dítě nemá zautomatizované pohyby všech kloubů (ramena, loktu, zápěstí, prstů), písmo ztrácí úhlednost a čitelnost. Dítě píše pomalu a neobratně. Vzhledem k jejímu úzkému propojení s psychikou, slouží grafomotorika jako jeden z ukazatelů nejrůznějších neuróz a psychických poruch.
Grafomotorický vývoj
Grafomotorika má pro každé období své typické znaky. V určitém období má dítě jisté dovednosti. Tady jsou:
- 2.-4. měsíc - začíná uchopovat předměty - váš prst, chrastítko, plenu na pusu.
- 4.-6. měsíc - miminko začíná používat dlaňový úchop.
- 11.-13. měsíc - používá klíšťkový úchop, kdy dítě izolovaně používá ukazováček spolu s palcem.
- 16.-18. měsíc - dítě již může vyzkoušet voskovky, vodovk atp., pokud jim dáme možnost.
- 18.-20. měsíc - pohyby jsou mnohem více koordinované, pastelku dítě drží v dlani, čmárá zcela nahodile.
- 1-2 roky - pohyb vychází z ramene, proto pohybuje celou rukou. Při kreslení ruce střídá. Pastelku drží v dlani. Pokud čmárá klacíkem do země, pohybuje se celé tělo.
- 2-3 roky - pastelku drží třemi prsty. Dokáže kreslit čáry svislé i vodorovné, obkreslí kruh.
- 3-4 roky - čas hlavonožců. Dokáže nakreslit tvary, které ale neumí pojmenovat. Trojúhelník, čtverec, kruh.
- 4-5 let - hlavonožec má trup a končetiny. O barvy není nouze.
- 5-6 let - dítě kreslí postavy bohaté na detaily.
Dítě by si mělo na to, jak kreslit sluníčko nebo auto, přijít samo. Pokud mu předkládáme vzor, který má napodobit, ochuzujeme o ho o vlastní myšlení a objevování.
Grafomotorické dovednosti, které se rozvíjejí už v předškolním věku jsou základním stavebním kamenem pro pozdější nácvik psaní. Dítě by mělo mít dostatek prostoru ke grafickému projevu.
Učitelé a rodiče by měli ohlídat, zda dítě drží psací náčiní správně. Tedy palec a ukazováček naproti sobě, prostředníček podpírá tužku, dlaň má dítě otevřenou. Pokud dítě dlaň uzavře, nelze mít ruku uvolněnou. Konec tužky by měl směřovat za rameno ruky, která píše. Pro nejmenší děti, které drží psací náčiní v dlani či jeho držení neustále mění, jsou vhodné dlaňové psací potřeby - vyplní dlaň. Pokud dítě není schopno držet tužku správně ani ve čtyřech letech, značí to problém. Trojhranné pomůcky problémy s grafomotorikou nevyřeší, jsou pouze podporou ve správném úchopu.
To, jak je na tom dítě s grafomotorickými dovednostmi je zkoumáno při posuzování školní zralosti. Například kreslením postavy, která by měla mít správné proporce a trup napojený k hlavě. Proto je důležité se mezi 3. až 6. rokem dítěte věnovat rozvoji jemné i hrubé motoriky, která s grafomotorikou souvisí.
Jak poznám, že je něco špatně?
Dítě, které má problém s grafomotorikou, se špatně orientuje v prostoru, dělá mu problém rozlišit nahoře/dole, vlevo/vpravo. Alarmující také může být, pokud dítě kreslí obrázky ze zdola nahoru nebo si při kreslení otáčí papírem či mění polohu těla. Často se potíže s grafomotorikou objevují u dětí s logopedickými vadami. Motorika mluvidel a paže jsou propojené. Obtíže v grafomotorice jdou často ruku v ruce se špatnou koordinací těla. Dítě je pomalejší, špatně si osvojuje písmena, jeho písemný projev je obtížně čitelný. Je klíčové co nejdříve problém rozpoznat a řešit, protože jinak klesne motivace dítěte psát, což má vliv na celý jeho rozvoj.
Co mohou způsobit potíže s grafomotorikou?
Jestliže má dítě jakékoliv potíže s písemným projevem, mohou se objevit i tyto potíže:
- může dojít k narušení vztahu rodič - dítě
- nedokáže dát písmenům oblý tvar
- dovede se soustředit jen kratší dobu
- písmena napojuje s obtížemi
- ruka se mu rychle unaví, bolí, potí se
- špatně se trefuje do linek
- změny v chování (upozorňuje na sebe negativním chováním)
Jak dítěti s rozvojem grafomotoriky pomoci?
Nejpřirozenějším způsobem je dítě podporovat v kreslení. Kouzlo kreslení dítě objevuje kolem dvou let. Vytvořte dítěti prostředí plné podnětů a nechte ho na papíře čarovat. Rozvoji grafomotoriky napomáhá i rozvoj jemné a hrubé motoriky. Je tedy důležité dítěti vytvořit podnětné prostředí a dopřát mu volný pohyb, aby se naučilo koordinovat pohyby těla.
Hrubá motorika
Při psaní je práce ramene, lokte a zápěstí důležitá. Pomozte dítěti naučit se tyto klouby uvolnit - chytáním míče, přelézáním překážek, přeskokem přes švihadlo, ale třeba i zametáním. Zkrátka všechny činnosti, kde dítě zapojí tyto velké klouby, podporují jeho grafomotorické dovednosti. Dopřejte mu dostatek pohybu už od nejútlejšího dětství.
Jemná motorika
Procvičováním jemné motoriky trénujeme pohyby prstů. Prsty výborně procvičíme při stavění ze stavebnic, přemisťování drobných předmětů jako jsou těstoviny, čočka nebo třeba knoflíky, navlékání korálků, stříhání, oblékání panenek, sběr kaštanů, modelování, zavazování tkaniček, krájení nožem. Fantazii se meze nekladou!
Vizuomotorická koordinace
Neméně důležitou součástí grafomotoriky je i souhra ruky a oka. Říkáme jí vizuomotorická koordinace. Tu nejlépe procvičíme skládáním puzzle, hledáním rozdílů, hrou, co do řady nepatří apod.
S grafomotorikou úzce souvisí i pozornost, paměť, sluchové vnímání a řeč. Pokud má dítě dobře rozvinuté výše jmenované, dá se říct, že se psaním nebude mít problém.
Grafomotorické listy
Tyto listy jsou v předškolních zařízeních hojně využívané. Nejsou však vhodné pro všechny děti. Pokud dítě tato činnost vyloženě nebaví, je to signál k tomu, že potřebuje jiné podněty, které jsou v souladu s jeho aktuální vývojovou úrovní.
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Diskuze k této stránce (36 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
Aneta Jiřičná Bendiková, 30. 12. 2020, 13.07
ano,ano známe.u nejstaršího a druhorozeného,jsme s tímto problémy měli.
Fuga, 20. 5. 2019, 16.29
Tak něco na naše děti sedí něco je, v něčem jsou popredu, v něčem pozadu
Žofinka, 6. 3. 2019, 19.06
Každé dítě je jiné, díky za cenné rady
Mygara, 4. 3. 2019, 12.28
Nejvíce mě potěšila ta srovnávací tabulka co má dítě umět
Ketris, 2. 3. 2019, 22.47
Krasny clanek!
Aliisha, 27. 2. 2019, 21.38
Pro mě užitečné informace, díky
patricia077, 27. 2. 2019, 9.25
No protože se soustředí na modely ne na sykavky mámo co chceš vše se zvládnout nedá
patricia077, 27. 2. 2019, 9.37
Je mi to naprosto jasné