Rozvoj jemné a hrubé motoriky u dětí předškolního věku
Vložil(a):Dana Kantorová,3. 12. 2017 23.00
Při slově „motorika“ nám asi v hlavě naskočí obrázek motoru a vlastně nejsme ani tak daleko od pravdy, protože se používá právě pro pohyb. Motorika zahrnuje hrubé a jemné pohyby, jejich koordinaci, celkovou pohyblivost a obratnost. Pakliže je přítomna určitá neobratnost, ovlivňuje výkony dítěte v různých oblastech (sebeobsluha, kreslení, tělesná či výtvarná cvičení, hra, práce, ale i řeč a další). Co to je jemná a hrubá motorika, co ovlivňuje a jak ji vhodně podpořit?
Již od počátku života dítěte je důležité věnovat zvláštní pozornost vývoji pohybových schopností. Stejně tomu je s vývojem pohybů ruky, které jsou nejen ukazatelem vývoje dítěte, ale i předpokladem nabývání nových zkušeností o okolním světě.
Hrubé motorické dovednosti zahrnují velkou skupinu svalů zodpovědných za činnosti jako je chůze, běh, skákání, hopsání a jízdu na kole. Jemné motorické dovednosti zahrnují ruce a prsty a týkají se činností jako je psaní, kreslení, stříhání a vázání kliček.
Hrubá motorika
Zvládnutí hrubé motoriky má základní význam pro plný rozvoj jedince. Dovednosti, zaměřené na tuto oblast, pomohou dítěti získat sebedůvěru, zdokonalit koordinaci pohybů a prohloubit samostatnost. Aktivní pohybové činnosti podněcují tělesný vývoj a vedou k lepším návykům v oblasti spánku a jídla. Dítě s nedostatečně rozvinutými pohybovými dovednostmi má sklony stranit se lidí, což může způsobit společenské problémy.
Neupevní-li si dítě koordinované pohybové návyky v oblasti hrubé motoriky v rané fázi svého vývoje, v pozdějších letech pro ně bude zvládnutí těchto dovedností obtížnější.
Jak rozvíjet hrubou motoriku?
Hrubá motorika se rozvíjí především v raném věku, v předškolním věku se již jen vylepšuje. S rozvojem hrubé motoriky je vhodné začít opravdu brzy – pokládejte miminko na bříško, jakmile je to možné. Později, zhruba kolem 6. měsíce věku jej můžete motivovat k pohybu výběrem vhodných hraček, které umístěte vždy o kousek dál, aby bylo dítě motivováno se pro hračku dostat. Vybírejte hračky barevné, nejlépe dřevěné a multifunkční, které vám vydrží déle – mnohdy až do předškolního věku. Např. maják – kroužky navlékané na tyč, kostičky, které se vkládají podle tvaru, dřevěná auta, zatloukačky, atd. Pro děti v předškolním věku jsou důležité hračky, které procvičují celkovou koordinaci pohybů a rovnováhu (tříkolka, koloběžka, kolo, houpačky, prolézačky, balanční lana a houpací deska). Takže takové typické dětské hřiště.
TIP: V kategorii Hodocení služeb – dětská hřiště můžete najít hřiště ve vašem okolí a ohodnotit jeho vybavení i jak jste si návštěvu užili, případně přidat nové hřiště.
Podporujte také zpevnění a uvolnění celého těla, plazení, lezení, držení rovnováhy, běh, skákání.
Jemná motorika
Jemná motorika je v předškolním období v mohutném rozvoji. Diferencuje se pravá a levá ruka, děti jsou schopny užívat nástrojů. Drobné pohyby, které jsou vykonávány rukama, vyžadují velkou přesnost. Dítě musí být schopné pohybovat nezávisle prsty a postavit palec proti všem ostatním prstům. Prvním stádiem tohoto procesu je schopnost zvednout drobný předmět klíšťovým (nebo též klešťovým) úchopem, což lze očekávat do věku devíti měsíců. Pokud má dítě dobře vyvinutou jemnou motoriku, pak bez problémů zvládne uchopit drobné předměty do špetky, přebírat korálky a další drobné předměty.
Jak rozvíjet jemnou motoriku
Můžete vyzkoušet tato jednoduchá cvičení:
- konečkem palce se postupně dotýkat konečků ostatních prstů (prsty se zdraví), to samé druhou rukou, oběma rukama
- postupně vztyčovat prsty pravé nebo levé ruky ze zavřené pěsti
- ukazováček, prostředníček střídavě ťukají do stolu (hrajeme na klavír), pravou, levou, oběma
- namotáváme klubíčko vlny pravou, levou
- ukazováček i prostředníček pravé ruky běhají po stole, to samé levou rukou, potom oběma současně
- navlékání korálků
- hrajeme si s plastelínou
- hrajeme si se stavebnicemi
Vhodnými hračkami pro rozvoj jemné motoriky jsou všechny napodobeniny nástrojů dospělých, výborné je navlékání korálků a perel, stavění stavebnic a mozaiky a jedinečná je modelína. Balíčkem kvalitních pastelek chybu také neuděláte. Můžete také třídit různé předměty podle tvaru, barvy a velikosti, vykrajovat formičkami, zašroubovat matku či navléknout nit nebo korálky. Nechávejte dítě samo se obléknout, zapnout knoflíky a zip, zavázat tkaničky u bot. Umožněte mu stříhat nůžkami, kreslit, dokreslovat, vybarvovat, obkreslovat, jedním tahem spojovat body na ploše a jistě u svých dětí vypozorujete i další příklady.
V předškolním věku jsou pro rozvoj jemné motoriky velmi vhodné a oblíbené stavebnice. Ty mohou vyřešit dilema, jaká hračka je multifunkční a ideální k rozvoji všech těchto dovedností.
{{:pr:}}
Hra se stavebnicí podporuje uvědomění si tvaru, velikosti, vztahu jednoho prvku k druhému. Procvičuje a upevňuje držení ruky a paže, zdokonaluje drobné pohyby ruky a prstů a zlepšuje koordinaci obou rukou. Přispívá také k vytváření jednoduchých přírodovědných a matematických představ, proto je potřeba do her se stavebnicí zapojovat všechny děti bez rozdílu pohlaví.
Hra se stavebnicí poskytuje také možnosti výchovného působení na dítě. Pro svůj kognitivní rozvoj potřebuje dítě hračky, které rozvíjejí psychické funkce: vnímání, představivost, paměť, myšlení.
Hra se stavebnicí je také často využívaným socializačním prostředkem. Stavebnice rozvíjejí nejen technické schopnosti, ale i sociální vztahy. Nejprve si totiž děti staví pro sebe, ale stavba si brzy vynutí spolupráci a pak spolu hráči komunikují a vyměňují si prvky, které na stavbu potřebují. Tak se navážou kamarádské vztahy, utvrdí se přátelství, děti získávají sebedůvěru.
Vztah jemné a hrubé motoriky k vývoji řeči
Ač se to možná nezdá, hrubá i jemná motorika velmi souvisí s rozvojem řeči. Jakmile můžete, přestaňte dítě vozit v kočárku, dopřejte mu volnost, aby mohlo rozvíjet hrubou motoriku, poznávat svět a rozšiřovat slovní zásobu. K tomu je ale potřeba s dítětem od malička komunikovat (nejlépe tváří v tvář, aby mohlo odezírat a napodobovat pohyb vašich úst). Cesta bez kočárku se možná stane delší a pomalejší, můžete ale zkusit odrážedlo – o vhodnosti odrážedla jsme už psaly v článku Co jste možná nevěděla o odrážedlech.
Jemná motorika má na řeč také vliv. Cokoliv může dítě ručičkami vytvořit je proto víc než vhodné. Zásobte se modelínou, pastelkami, korálky, využijte možnosti, pokud vám školka nabízí kroužek Keraminky. Bude to mít pozitivní vliv nejen na řeč dítěte, ale také grafomotoriku.
A nezapomínejte na motoriku mluvidel. Jazyk je totiž také sval a jako takový dělá daleko přesnější a jemnější pohyby než ruka. K tomu, co všechno ovlivňuje vývoj řeči, jsme už psaly v článku Víte, co všechno má vliv na vývoj řeči?
Stavíte i vy rádi se svými dětmi nebo jen obdivujete konečné výtvory? Pamatujete si na svoji první stavebnici? Podělte se o svůj názor a zavzpomínejte v diskuzi pod článkem.
Zdroje: Rámcový vzdělávací program, www.grafomotorika.eu
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Diskuze k této stránce (20 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
Aneta Jiřičná Bendiková, 3. 1. 2021, 12.52
jsem hodně levá,tak co můžu chtít po dětech?ale kluci se snaží
Žofinka, 29. 5. 2018, 20.21
Moc dobře popsáno
Marusk, 2. 1. 2018, 14.08
hezký užitečný článek, díky.
moc hezký článek mam hypoton. chlapečka s opožděným vývojem a motoriku řešíme dost intenzivně je u syna i opožděný vývoj řeči. Snažím se ho pořád nabádat ke stavění stavebnic, miluje kreslení, modelínu zatím jen drobí ale snad letos pomůže s cukrovím na hrubou jsme cvičili více jak rok Vojtovku a stále je co dohánět, momentálně trénujeme, aby sám vyšel schod, jsou mu tři ale snad to za rok zvládne aby mohl do školky vše co píšete, mi říkali i na rehabkách
Blankasiro, 28. 12. 2017, 22.53
Držím palce aby do školky mohl jít. Člověk si ani neuvědomuje, že vyjít schod může být pro někoho to samé jako přelézt přes plot. Jste super máma, že se mu tak věnujete a určitě všechno doženete
Fuga, 5. 12. 2017, 18.40
tak ja sama jsem leva, tak nemuzu chtit zazraky po detech, ale snazim se
Mygara, 5. 12. 2017, 14.54
někdy se motorika musí podpořit ), ale stejně mi přijde, že záleží na tom, jak je dítko od přírody nadané
L.janicka.l, 4. 12. 2017, 21.55
V baraku davam malemu hodne volnosti, porad nekde leze, umi do schodu i dolu. Take uz leze po vyskach a krasne sklada kostky do kominku. Tak snad dela pro rozvoj motoriky dost
Aliisha, 4. 12. 2017, 20.51
Snažíme se rozvíjet obojí. Syn miluje hřiště. Má však málo trpělivosti, což je u jemné motoriky občas na škodu. Jinak ale pěkný článek