Výběr vhodných her a pomůcek pro děti s ADHD
Vložil(a):NikolaJ,15. 7. 2016 21.59
ADHD je převážně geneticky a biologicky podmíněná porucha. Rodiče si tedy nemusí klást vznik ADHD u svého dítěte za vinu. (Ne)správná výchova nicméně může příznaky ADHD pozitivně anebo negativně ovlivnit. Jak k dětem s ADHD přistupovat? A jak vybrat správnou hračku, která bude vaše dítě bavit, ale i rozvíjet?
ADHD je jednou z nejčastějších psychických poruch u dětí školního věku, která postihuje celosvětově průměrně asi 5 % dětí a adolescentů. Název ADHD pochází z anglického Attention Deficit Hyperactivity Disorder a česky se překládá jako Porucha aktivity a pozornosti, anebo jako Hyperkinetická porucha. Více si o této tématice můžete přečít v článku Mám hyperaktivní dítě. Co to je ADHD?
Nyní se zaměříme na to, jak vybrat správné pomůcky a hračky pro dítě s ADHD.
Přístup k dětem s ADHD
Ohledně přístupu k dětem s ADHD je třeba volit strategie, které pomohou snížit nedostatky pozornosti a impulzivitu. Důležité je nekonfliktní prostředí, podněty pro zapamatování, motivace, spíše kratší úkoly, možnost vybití a některé další zásady jako jsou:
- zadávat jednotlivé úkoly a důsledně sledovat splnění – motivuje to dítě k další snaze, upevňuje sebevědomí, vede k sebekázni a uznání autority jako vzoru;
- pravidelnost a režim dne – při úpravě poruch učení, které s ADHD souvisí, je obzvláště nutné dodržet čas určené činnosti,
- střídat činnosti – po námaze mozku je nutno odreagovat hyperaktivitu organizmu, jinak si dítě najde jinou cestu (rušení ostatních ve třídě, komíhání tělem nebo končetinami);
- při poruchách a nižší schopnosti soustředit se na čtení existují komiksy podle věkové úrovně nebo krátké příběhy tištěné velkým písmem (jsou vydávány i knihy pro dospělé);
- spolupráce s odborníkem – pomůže vám rozeznat překonané a skryté problémy, doporučí nejvhodnější postupy a je informován o nových metodách, například s využitím počítače.
Dětští psychiatři a pedagogové často používají hračky jako léčebný nástroj pro děti s ADHD. I vy můžete využívat hračky a hry ke zlepšení úrovně komunikace se svými dětmi a při řešení konkrétních problémů a cílů chování.
Jak vybrat správnou hru či hračku
Jak už víme, ADHD se skládá ze tří skupin příznaků - nepozornosti, hyperaktivity (nadměrné aktivity) a impulzivity. U každého dítěte se tyto příznaky mohou vyskytovat v různé míře a v různém poměru. Proto v první řadě vybírejte hračku podle osobních preferencí dítěte a jeho silných stránek. ADHD nemá žádnou souvislost s inteligencí jedince (i když v důsledku snížené pozornosti bývají školní výsledky horší), některé děti zaujmou spíše zapeklité logické úlohy, jiné si raději hrají s různými stavebnicemi, nebo si pro své hračky vymýšlejí příběhy a hrají s nimi role. A dále je dobré brát v úvahu přiměřenost, složitost, variabilitu a časovou náročnost hračky nebo hry.
Přiměřenost
V úvahu bychom měly brát věkovou přiměřenost. Hračka, která bude pro dítě příliš složitá, dítě s ADHD nezaujme nebo o ni brzy ztratí zájem, stejně jako hračka příliš jednoduchá.
Je prokázáno, že děti s ADHD mají obtíže také s jemnou motorikou, je tedy vhodné jim takové hračky dopřát. Pokud ale hyperaktivní dítě bude při této hře zažívat opakovaně neúspěch, pravděpodobně tato hračka brzy upadne v zapomnění.
Složitost
Nezapoměňte, že nepozornost u dětí s ADHD způsobuje, že úkoly obsahující větší množství na sebe navazujících kroků, jim činí potíže. Vybírejte tedy raději hry, které jsou zábavné a nemají příliš komplikovaná pravidla. Například různé stolní hry, kde náročnost postupě stoupá v závislosti na úspěchu dítěte.
Hry a hračky pro děti s ADHD by měly být také dostatečně variabilní. Takové, které stimulují více smyslů zároveň, jsou pro ně ideální. Stejně tak hry umožňující různé kombinace, ukončení a využití. Děti s ADHD mohou velice brzy pocítit nudu a nezájem, začnou-li se některé aktivity opakovat, případně směřuje-li hra vždy ke stejnému výsledku. I proto jsou pro děti s ADHD vhodné různé stavebnice nebo hračky podporující tvořivost a kreativitu.
Časová náročnost
Vnímání času u dětí s hyperaktivitou je často posunuté, není stejné jako u ostatních dětí. Proto i zde platí: čím je herní aktivita delší, tím by měla být variabilnější. Vhodné jsou i takové hry, které jsou kratší, ale v různých obměnách a kombinacích se dají rychle opakovat.
Vnímání času můžete dítě učit například pomocí rozpisu denních činností, aby mělo dítě jasnou představu, co už zvládlo a co ho ještě ten den čeká.
TIP: Narazily jsme na magnetické tabule s piktogramy denních činností od Mamiee.cz a přinášíme vám možnost je vyhrát v naší soutěži.
Množství hraček a jejich ukládání
Jak z příznaků ADHD vyplývá, děti s hyperaktivitou se snadno rozptýlí. Platí to i u hraček – je proto lepší, aby jich dítě ve svém okolí mělo méně, aby nebylo při hře zbytečně rozptylováno. Na hracím stole by měla být pouze jedna, nebo maximálně dvě hračky. Ostatní hračky a hry je vhodné mít uložené v uzavřené skříni.
Aby měly vaše děti pořádek v hračkách a oblečení, můžete využít například štítky. Vybírejte takové, které drží na hladkém povrchu i látkových boxech.
TIP: Právě praktické, designové štítky z odolné a pevné fólie od Mamiee.cz teď naleznete i v našem Věrnostním programu. Podívejte se na Samolepky s piktogramy oblečení a hraček pro holky a Samolepky s piktogramy oblečení a hraček pro kluky.
Rozvíjejte celou osobnost
U dětí s ADHD je nezbytné rozvíjet v rámci jejich možností celou osobnost. Vhodné je dopřát dítěti s ADHD hry a hračky, které rozvíjí také jeho komunikační a sociální dovednosti, stejně jako emoční inteligenci, neboť mají občas problémy s vyjadřováním svých pocitů a pochopením pocitů druhých.
Kombinujte mentální a fyzické aktivity. Po mentální aktivitě je dobré děti zaměstnat následně fyzicky.
Příznaky ADHD se mohou s věkem měnit. Jak děti rostou do adolescence, tak se příznaky nadměrné aktivity (např. nadměrné pobíhání, neschopnost v klidu posedět a zrelaxovat, atd.) stávají méně častými a někdy z nich mohou zůstat pouze pocity vnitřního neklidu anebo časté vrtění se.
ADHD je převážně geneticky a biologicky podmíněná porucha a rodiče si proto nemusí klást vznik ADHD u svého dítěte za vinu. Správná anebo nesprávná výchova nicméně může příznaky ADHD pozitivně anebo negativně ovlivnit. U dětí s ADHD nelze očekávat, že budou trávit čas při zdlouhavé hře. Úkolem zůstává vytvořit vzájemně ohleduplný vztah mezi dítětem a okolním prostředí a podporovat oboustrannou důvěru.
Zdroj: www.mamiee.cz, www.adehade.cz, www.adhd.cz
Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.
Diskuze k této stránce (28 příspěvků)
Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.
Aneta Jiřičná Bendiková, 10. 1. 2021, 13.05
ADHD má nejstarší a druhorozený syn,nejhorjší to je u druhorozeného.
Žofinka, 23. 6. 2018, 11.55
Nikdo neví, zdá to nepostihne i jeho dítě, je to smůla
zzzirafa22, 20. 11. 2017, 14.53
zzzirafa22, 20. 11. 2017, 14.46
Máte díte ve věku 6 - 12 let s diagnostikovaným ADHD? Zapojte se do výzkumu! Po dobu studie si osvojíte techniku relaxační masáže dítěte. Pro více informací napište na: vostrelova.hana@gmail.com
Mygara, 20. 3. 2017, 11.50
přijde mi, že dnes je na vše diagnóza a někteří rodiče za ni jen schovají to, že dítě je nevychované
Fuga, 15. 2. 2017, 14.41
o těch piktogramech jsem slyšela a pohohlo to i mojí kamarádce, i když její holčička ADHD nemá. Ale lépe se s ní domluvila, a pak neprotestovala např. při čištění zubů
jitkamety, 25. 7. 2016, 17.04
článek mně moc zaujal