Logopedie a spoluprace ditete.
Vložil(a):Anonymní,6. 2. 2016 23.34
Na dotaz odpovídá Olga Horáková (olinek)
Rada bych se zeptala na mou zkusenost s logopedii. Dceri je 4,5 roku a zacali sjme chodit na logopedii (pletla B,P,nerikala L, R, sykavky...tatarka od mala:-)). Ovsem nase navstevy logopedie jsou pro mne utrpenim. Dcera jde se mnou dovnitr ma sedet na zidlicce ruce na stole a aktivne spolupracovat. Jenze neusedi, ruce na stul dava jen na chvili, zapomina na to. Furt by odbihala. Spolupracuje jen kratkou dobu u cviceni jazykem nekdy neco nechce delat, neco ji treba nejde. L nacvicujem s drivkem v puse to ji vadi nechce ho tam...atd. Myslite jako odbornik ze pro to mohu neco udelat aby se to zlepsilo. Doma pri nacvicovani podobny boj. Neustale zapasi s pozornosti a musim delat pauzy.Pak ale vse odrika ale je to o nervy tedy:-). Nevim nebylo by lepsi variantou treba jeste pockat a zbytecne se takto vzajemne netyranizovat:-(.Nebo jake mate vy zkusenosti ...holt asi patrime do kategorie deti se kterymi je tezke porizeni. Ve skolce spolupracuje, obcas je problem ale vzdy si pani ucitelky poradi. Nijak vyrazne si nestezuji.
Máte dotaz na odborníka z této poradny? Zeptejte se
Dobrý den, buďme upřímní.....logopedie je o drilu a pro většinu dětí "vopruz". Já osobně se to snažím dělat zábavnou formou, ale někdy dětem taky nekápnu do noty..... V tomto věku by slečna měla umět ono BPLČŠŽ - ostré sykavky mají čas do pěti a RŘ do šesti let. Ostré sykavky CSZ cvičím s dětmi dřív, jen pokud dávají jazyk mezi zoubky. L se dá cvičit i bez špátle. Základ je, že jazyk se jako sval musí zatnout (to se cvičí někdy se špátlí, někdy s prstem....může se i s lízátkem) - jazyk ven z pusinky a jazykem se do něčeho tvrdého zatlačí. Další krok je ten, že zatnutý jazyk do špičky se musí ohnout nahoru, tak se dostane za horní zoubky. Cvičení je např. "čištění zoubků" špičkou jazyka - špičkou jazyka se jezdí ze strany na stranu po horních zubech. Další krok je položení jazyka zpět dolů, aniž by jazyk vyletěl ven z pusy. Jazyk je sval a má tvz. motorickou paměť- když se to pravidelně cvičí, tak si ten pohyb zapamatuje a člověk to pak vykonává automaticky. Sval se dá taky unavit.....radím cvičit max 1-2 min. ale několikrát denně, minimálně 2x a spolit to s něčím už nastaveným, napr. při čištění zubů. U L i sykavek je také dobré, když se společně uvidíte v zrcadle ( Vás jako vzor a sebe pro svou korekci, zda je pohyb veden stejně jako u maminky). S tím sezením je to těžké, v těle vše souvisí se vším. Tak i správný sed podporuje správnou funkci všech svalů v těle, včetně těch na krku a s tím spojených svalových úponů svalů mimických. Tak to střídat, pár minut sedět a pak zapojit nějakou hrou i zbytek těla. Tím se nebudete nijak ulejvat.....hrubá motorika souvisí s jemnou a jemná motorika souvisí s tzv. oromotorikou (motorikou v oblasti úst). Nejhorší je když se dítě zabejčí. Tak dejte pauzu a cvičte oromotoriku: L - různé vyplazování jazyka, olizování (třeba nutely ze trů -mňam), ČŠŽ - špulení rtů, pusinky mamince, nebo i s rtěnkou na dopis.....na netu určitě vygooglíte mnoho více rozepsaných nápadů. Hodně trpělivosti Olga H.
Pro přidání dotazu je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.