Procvičování
Vložil(a): Anonymní, 6. 10. 2017 22.00
Na dotaz odpovídá Jana Schaeferová (PhDr. Jana Schaeferová)
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak nejlépe procvičovat řeč s 2,5 letým dítětem. Prozatím praktikujeme hlavně básničky a písničky. Zkoušela jsem i opravovat, když něco řekne jinak, ale podle mě to nemá žádný účinek na rozdíl od těch říkanek. Je něco konkrétního co s takhle starým dítětem procvičovat a co má umět? Děkuji.
Máte dotaz na odborníka z této poradny? Zeptejte se
PhDr. Jana Schaeferová , 6. 10. 2017, 23.45
Dobrý večer, musím pochválit vaši aktivitu, kdybychom měli všechny maminky takhle starostlivé, neměli bychom tak plné ambulance:-). Řeč se u dětí pomalu a postupně stává prostředkem komunikace, vztahů, spolupráce, usměrňování sociálních interakcí a zároveň nástrojem myšlení (kolem 2 let se myšlení a řeč začínají prolínat, vzájemně se ovlivňují a podmiňují). Nejprudší rozvoj řeči je teprve od 3. do 4. let. Vývoj řeči je podmíněn a ovlivněn motorikou, vnímáním a sociálním prostředím. Pokud víte, že je ve vašem případě vše odpovídající, nemusíte se obávat. A co by zhruba dítě mělo umět ? mezi 2.- 3. rokem: je schopno dorozumět se - používá věty a gramatické tvary, ne nutně správně - pomocí řeči se učí dosahovat cíle - vývoj řeči značně zrychluje rozvoj myšlení, motoriky a dalších schopností - mluvidla by měla pomalu splňovat všechny předpoklady pro artikulaci mezi 3.- 4. rokem:- začíná užívat souvětí (nejprve souřadná, následně podřadná) – dítě klade otázky „Proč?“, „Kdy?“ - projevuje schopnost navázat, udržet a rozvíjet konverzaci - o sobě samém ještě může hovořit ve 3. osobě Pokud vás zajímá vývoj řeči z hlediska artikulace, podrobněji napíšu v příští odpovědi... A obecně?: za každý mluvní projev by mělo být dítě vždy povzbuzováno a oceněno pochvalou. Již v předřečovém stádiu napodobivého žvatlání se dítě snaží napodobovat slyšená slova a jeví výraznou radost, když na jeho hlasové projevy okolí reaguje svou řečí. Už zde se začíná projevovat snaha dítěte komunikovat. Tuto jeho chuť a snahu komunikovat bychom měli co nejvíce udržovat a podporovat. V počátcích vývoje řeči by mělo dítě slyšet z okolí především ta slova, která je již samo schopno vyslovit, aby se upevnilo spojení mezi sluchovou a artikulační představou slova. Jako rodiče bychom měli trpělivě zodpovídat na neustále se opakující otázky prvního i druhého věku. Přirozenou podporou vývoje řeči jako takové, jsou- vyprávění, osobní komunikace s dítětem, čtení, rytmizace, básničky, písničky..vše, co je vám, jako mamince,přirozené a příjemné. ..to by mělo stačit k přirozenému vývoji zdravého dítěte. Pokud máte pochyby, vyhledejte odborníka, který zhodnotí vaši situaci konkrétně. Mnoho úspěchů přeje Jana Schaeferová
Pro přidání dotazu je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.