Části těla
Takhle cvičí
Takhle cvičí pravá ruka,
takhle cvičí levá ruka.
Takhle skáče pravá nožka,
takhle skáče levá nožka.
Tak se kývá hlavička
a tak roste travička.
Takhle leze brouček malý,
tak se sud z kopce valí.
Co už umím
Nejdřív ležím, potom sedím, lezu po čtyřech,
pak se vodím, sama (sám si) chodím,
nech mě, mámo, nech!
Až oběhnu zahrádku, vrátím se ti v pořádku.
D leh na zádech, sed, lezení,
vodíme D za ruce, potom děti chodí samy,
a nakonec obíhají dospěláky.
Co je to?
To je bříško, to jsou záda,
to je čelo, to je brada,
to jsou lokty, ramena,
chodidla a kolena.
A co tohle? Ještě hlava,
na ní nos a uši,
nezapomeň na obočí, to té hlavě sluší.
Nohy
Levá a pravá a hop a hopla,
jen aby noha nezakopla.
Ještě a ještě a hoplala
ta pravá (levá) by pořád skákala
přes zlatou bránu, na zlatý most
TAK UŽ DOST!
Nohy a ruce
Pravá noha, levá noha,
spolu světem jdou,
pravá noha, levá noha,
stále jedna za druhou.
Pravá ruka, levá ruka
mnoho dovedou,
pravá ruka, levá ruka,
jedna druhé pomohou.
NOHY
Pravá noha, levá noha, to jsou dvě.
Pravá, levá, dupají si radostně.
Pravá noha, levá noha
po všech cestách jdou,
k dobrým cílům vykračují jedna za druhou.
Jak se roste
Jak se roste
Starý javor nejmíň posté
vysvětluje jak se roste:
„Narovnej se“Drž se vzpříma!
Kořeny ti drží hlína.
Svítí slunce?Nastav listy!
Prší?Sláva! Budeš čistý!
Trocha slunce,trocha deště,
povyrosteš,snaž se ještě.
Ještě kus a ještě kousek,
větve do koruny pnou se.
Pro letošek už to stačí ,
už uneseš hnízdo ptačí.
Na vysoké jedli
Na vysoké jedli
(mávají prsty obou rukou v prostoru)
dva holoubci sedli. (ruce přistanou na hlavě)
Líbezně si povídali (z prstů obou rukou pohybující se zobáčky)
pak se zase zvedli. (třepetající se prsty opisují křivky letu)
Byla jedna babka
Byla jedna babka,
(napodobit vázání šátku)
prodávala jabka. (přendávání jablek do košíku)
Za děravý groš (kolečko palcem a ukazovákem)
prodala jich koš . (kolečko z paží)
Prsty, prsty, prsty
Prsty, prsty, prsty
(přikládat postupně prsty špičkami k sobě)
mám vás všechny v hrsti! (nakonec stisknout v pěsti.)
Ene bene cukr kňoura
postupně se rukama dotýkat hlavy,ramen, kolen, nártů
Janta ranta pumpa ďoura zrychlovat podle zdatnosti dětí
Hýky fíky tajtrlíky předloktím zatočit jako mlýnem
Malec palec ven ! spojit malíky, palce, rychle rozpažit
( také rozpočitadlo)
Vrní, vrní kolovrátek
Vrní, vrní kolovrátek
(velké boční kruhy celými pažemi)
zejtra bude velkej svátek (otáčení kolem osy těla)
a pozejtří ještě větší (otáčení na druhou stranu)
našim dětem metla svědčí (připažování s tlesknutím o stehna)
Navíjím klubíčko nití,( pohyb navíjení – zápěstí)
budu si kabátek šíti. (rozpažit – ramena)
Navlékám, navlékám jehličku,( pohyb navlékání- zápěstí)
potom si ušiju sukničku (zatočit se kolem své osy)
Vrabci
V lískovém keři bez oříšků
sedí tři vrabci, bříško k bříšku.
Napravo Frantík, vlevo Eda,
uprostřed Honzík, neposeda.
Tak se tu choulí ve větvoví,
nejtepleji je Honzíkovi.
Srdíčka tlučou, tuk tuk tuk
a vrabčáci sedí, ani muk.
Medvěd a zvířátka
Tenhle medvěd prodává med.
Dá lištičce sestřičce,
dá veverce do hrnce,
ježkovi dá medu soudek,
zajíčkovi dá na zoubek.
Zvířátka se radují,
medvědovi děkují.
4 a 4 prstíčky
Čtyři a čtyři prstíčky jsou neposedné detičky.
K tomu dva palečky, to jsou dvě babičky.
Dlouho se neviděly, šly, aby se navštívily.
Ruce si podaly a dlouho si povídaly:
o jablíčku červeném, o košíčku pleteném,
o strnadím hnízdečku, o slepičím vajíčku,
o holoubcích, co v hejnu lítají,
pak na pole sedají a zrníčka zobají.
Voda
Tekla voda zdola,
roztáhla se v širá kola.
Pak si voda poskočila,
hlava se jí zatočila.
A pak přišel Janeček,
nabral vody džbáneček.
Všichni pili, žízeň měli,
také spolu píseň pěli:
„Děkujem ti, Janečku,
za tu dobrou vodičku!“
Podle abecedy